Skandinavias største «Plaskeland» for barn med nær 100 ulike installasjoner, og et nytt inngangs- parti med økt kapasitet som halverer kø-tiden er noen av nyhetene når parken åpner 3. juni. Dette vil bli den største investeringen i Bø Sommarlands historie: hvor de bruker 50 millioner på ny attraksjon og oppgraderinger!
Allerede uken etter parken ble stengt 14. august i fjor, rullet gravemaskinene inn i Bø Sommarland og startet arbeidet med å forvandle et åtte mål stort område til et gedigent plaskeland med tilhørende fasiliteter. Bare ni måneder senere skal et nytt tema-område stå klart for årets badeglade gjester.
– Dette blir et ellevilt eldorado for barn i alderen 0-10 år. I «Plaskeland» kan ungene boltre seg med vannbaserte aktiviteter uten at de må kunne svømme. Her kan de leke på et «spraypad»-dekke i trygge og spennende omgivelser, sier René Langeveld Sas som er adm. direktør i Bø Sommarland.
Sklier, vannkanoner og tippebøtte med 300 liter
Blant aktivitetene som venter barna finnes alt fra små vannsklier, vannkanoner, gøyale dusjer, et skip man kan leke i og en tippe-bøtte som fyller seg med 300 liter vann før den tømmes over de som står under. Det etableres dessuten et eget område for de aller minste barna som skal bare sitte, plaske og oppdage vann uten at de trenger å få vann i ansiktet. Designet på området er inspirert av Polynesia.
Egne VIP-hytter med kjøleskap og solsenger
Rundt «Plaskeland» bygges det også store områder for solsenger, i tillegg til 14 lekre Cabanas («hytte» på spansk). Her kan man leie et område på 24 kvadratmeter hvor halvparten av arealet er under tak hvor man kan søke skygge og hvile. Her er egne solsenger, stoler og bord, safe, kjøleskap og varmelampe inkludert – i sum en perfekt oase når familien skal kose seg hele dagen i Bø Sommarland. I tillegg til to etablerte salgspunkt for mat og drikke, bygges det også et nytt salgspunkt.
Nytt inngangsparti dobler kapasiteten
I tillegg til den store nyheten inne i parken, møtes gjestene i år av et helt nytt inngangsparti.
– Rent visuelt blir dette flott, og det vil skape god stemning allerede før man er innenfor portene. Ved inngangen bygges også en ny gjesteservice-funksjon. Men viktigst er nok at kapasiteten på antallet gjester som sluses inn mer enn dobles fra 900 til nær 2000 i timen. Det forbedrer logistikken betydelig og reduserer sannsynligheten for kø, sier markedskoordinator Siri Aardalen.
Internasjonale eiere bidrar til lokalt næringsliv
Arbeidene som har pågått siden i fjor høst har i all hovedsak blitt utført av bedrifter i regionen Midt Telemark og Grenlandsområdet.
– Vi er glade for å kunne involvere dyktige samarbeidspartnere lokalt og regionalt når vi nå sammen forvandler Bø Sommarland til en temapark. Våre eiere i Spania har støttet oss tungt både økonomisk og kompetansemessig. De har mer enn 60 parker med mange millioner gjester årlig, og i internasjonal sammenheng er vi en liten aktør med en kort sesong. Det at de prioriterer oss og bevilger 50 millioner til den største oppgraderingen i parkens historie, er for oss et tegn på stor tillit og et tydelig ønske om å fortsatt utvikle Bø Sommarland, sier Langeveld Sas.