Motbakken

Motbakken er en krevende sykkelrute som passer for de som vil ha seg en god treningstur.

Lengde Vanskelighetsgrad Varighet
62 km Krevende 4 timer

GPS:
Posisjon
59°17'52.63"N 9°5'31.02"Ø
Desimalgrader (lat, lon)
59.29795, 9.09195

Se kart på UT.no her

Lunde sluse er et bra startpunkt for sykkelturer. Her er det spisested og parkområde. Kanalbåtene møtes daglig og kanalbussene stopper her. Telemark Kanalcamping, som ligger ved siden av slusa, er "syklistvelkommen-bedrift" og leier ut/selger noe sykkelutstyr. Gratis parkering, og kun en kilometer til sentrum med matbutikker.

Startpunkt

Motbakken er en tøff sykkelrute som passer for de som vil ha seg en god treningstur. Turen kan også sykles av de som vil ta det med ro, men husk å ta med godt med mat og drikke og ta deg tid til noen gode pauser på turen. Det er mulighet for bading når du kommer til Landsmarka.

Sætre / Naksjø

Før du kommer til Sætre følger sykkelruten langs jernbanesporet forbi husmannsplassene Vomstul og Kabbestul. Tidligere bodde det jernbanefolk på plassene og en kunne få toget til å stoppe der, selv om det ikke var noen offisiell holdeplass.

Blant annet var det mange som før og etter krigen reiste fra Lunde til Vomstul eller Kabbestul for å plukke tyttebær om høsten. Da var det bare å stoppe toget her og hoppe av og på. Sætre var tidligere sentrum i et livskraftig lokalsamfunn.  Her var det egen skole, poståpneri og rett ved lå togstasjonen Nakksjø.  Her kan du avbryte sykkelruten og ta Fv. 109 tilbake til Lunde (21 km).

Ugge

Bare 100 m vest for Uggebrua ligger den gamle boplassen Ugge. Torjus Ugge var siste faste bosetter her til ca. 1965. Ved Ugge var det fesjå/handelsstevne hvert år sist på 1800tallet. Kjøp og salg av husdyr da kudriftene fra Drangedal passerte her på vei til markedet i Skien. Det var fløtningsdam her frem til 1960-tallet da fløtningen opphørte (1963).

Fløtningsveien fra Eftan til Skoelensa regnes som Norges lengste nordgående fløtningsvassdrag.

Rester av dammen kan fortsatt sees få meter på oversida av brua. Ved Uggedammen kan du avbryte sykkelruta og ta veien gjennom Landsmarka tilbake til Lunde (13 km).

Ulefoss sluse

Ved Ulefoss Sluse finner du Turistinformasjonen, Geologiutstillinga og Slusemesterboligen.

Ulefoss sluse er det første sluseanlegget i Bandak - Norsjøkanalen. Fremdeles foregår slusarbeidet med håndkraft. Står du på brua, så ser du Ulefos Jernværk. Ulefos Jernværk AS ble grunnlagt i 1657 og er en av Europas eldste industribedrifter.

Bedriften er i dag et moderne og fremtidsrettet jernstøperi. Herfra til Lunde følger du Kanalruta som er del av nasjonal sykkelrute nr. 2. Dette er en av Norges mest kjente sykkelruter.

Ulefoss Hovedgaard

Ulefoss hovedgård regnes for å være empiretidens viktigste arkitektoniske verk i Norge.  Den ble bygget av godseier Niels Aall og var sommerresidens for familien.

Huset stod ferdig i 1807. Niels Aall ble innkalt til Eidsvoll i 1814 av den danske prinsregent Christian Frederik for å delta i prinsens regjeringsråd under forhandlingene.

Etter at prinsen ble valgt til Norges konge, dannet han sitt statsråd. Kongen utnevnte Niels Aall til sin handelsminister, samtidig som han ble gitt ansvaret for landets kornforsyninger og tollforretninger.

Niels Aall ledet også delegasjonen som dro til Moss for å forhandle frem fredsvilkårene med svenskene etter at Norge måtte legge ned våpnene. Her forhandlet Niels Aall frem og undertegnet den senere så kjente Mossekonvensjonen. I dag er Ulefos Hovedgaard et museum med kafé.

Vrangfoss / Eidsfoss

Eidsfoss sluse har de høyeste slusekamerne i Telemarkskanalen. Her må du krysse kanalen på en av sluseportene.

Vrangfoss er det største og flotteste sluseanlegget på Telemarkskanalen og består av fem kamre med en samlet løftehøyde på 23 m. Før kanalen sto ferdig var Vrangfoss selve flaskehalsen i tømmerfløtingen på vassdraget.

Navnetrekkene til Kong Oscar II og Prins Eugen er hugget inn i fjellveggen etter deres besøk ved Vrangfoss 29. oktober 1893. Her finner du også Slusemester`n som er kjent for å servere god mat og drikke. Et av høydepunktene på turen til en sulten syklist.

God tur!