Troganatten

| 2 minutter lesetid

Turen til Troganatten egner seg godt som en halvdag eller kveldstur. En attraktiv topptur oppe på Lifjell med nydelig utsikt. Med god utsikt er denne turen morsom, krevende og fin for voksne.

Lengde Vanskelighetsgrad Tid (uten pauser)
15,6km Krevende 5t 30min
Om turen

Turen tar deg først bratt opp gjennom granskog, så gjennom bjørkeskog før du kommer opp på snaufjellet ved Langetjønn hvor det kan være fristende å kjøle ned hodet på en varm sommerdag. Turen videre går langs relativt lett-gått terreng ved foten av fjellene før man kommer ned til Bjørndalsvatnet. Derfra kan man følge et sauetråkk bratt oppover før man tar av fra stiene og finner letteste/tryggeste veien opp mot toppen.

Fra toppen er det fin utsikt mot de fleste av toppene på Lifjell og omegn: Astridnatten, Skorvetoppen, Mælefjell, Røysdalsnuten, Blåtjønnfjell, Heksfjell, Himingen, Øysteinnatten og Jøronnatten.

Slik kommer du deg til Troganatten
Kjør bil fra Bø/Oterholt oppover Liheia og sving inn bomveien ved Bergskås. Dersom du ikke er kjent kan det være nyttig med et kart for å finne riktig vei. Betaling av bomavgift idet du kjører innover på grusveien. Fortsett deretter noen kilometer innover til du kommer til parkeringsplassen. Denne kjenner du igjen ved at det står en informasjonstavle og skilt mot høyre der den merkede stien begynner.